Позиція Укрводоканалекології щодо ризиків безперебійному водопостачанню в країні

5 серпня в інформаційному агентстві “Укрінформ” відбулась прес-конференція на тему: “Безперебійне водопостачання в Україні відміняється, або хто і навіщо доводить водоканали до банкрутства”. 

Перед представниками засобів масової інформації виступили віце-президент Асоціації “Укрводоканалекологія” Ольга Бабій, директор Асоціації “Укрводоканалекологія” Олександр Шкінь, виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан та президент Аосціації “Теплокомуненерго” Арсеній Блащук. 

Головною темою обговорення стала неможливість роботи водоканалів України в умовах, що склалися через прийняття нового законодавства в сфері енергетики та загроза банкрутства підприємств водопровідно-каналізаційного господарства. 

З 1 січня 2019 року вступила в силу частина Закону стосовно роздрібного ринку, відтак у підприємств галузі виникли проблеми з укладанням договорів на постачання електроенергії. Водоканали були вимушені проводити міжнародні тендерні процедури закупівлі, що тривають близько двох місяців. При цьому, у більшості випадків на запрошення жодна компанія заявок не подавала. Закупівельні процедури проводились кілька разів, поки не з’являлась можливість купувати електроенергію в єдиного постачальника.

Збільшення вартості електроенергії з січня 2019 року на 10-12% та умови попередньої оплати за її споживання вимили обігові кошти підприємств. Ситуацію вдалося частково компенсувати за рахунок невиконання інвестиційних програм та допомоги органів місцевого самоврядування.

Неодноразові звернення до національного регулятора з проханням встановити економічно обгрунтовані тарифи з урахуванням підвищення вартості електроенергії та заробітної плати результатів не дали. На 2019 рік жодному підприємству не встановлені тарифи (частково тільки відкориговані), а введення в дію з 1 травня 2019 року Закону України “Про житлово-комунальні послуги” “заморозило” тарифи для багатоквартирних будинків ще на рік.

З 1 липня 2019 року вступила в силу частина Закону “Про ринок електричної енергії” стосовно оптового ринку. Умови постачання для споживачів змінили у частині стрімкого збільшення тарифів на електричну енергію та вимог постачальників до перегляду умов договору щодо її вартості. При цьому вартість електроенергії для великих промислових споживачів уже вища ніж у Словаччині на 40%, в той час, як тарифи на послуги з водопостачання та водовідведення нижчі середньоєвропейських майже в шість разів. 

Однією з причин збільшення вартості електроенергії є незрозуміле покладання обов’язків з фінансування відшкодування вартості “зеленої” електроенергії операторам відновлювальних джерел електроенергії (ВДЕ) на оператора системи передачі (ОСП). Це призвело до підвищення тарифу ОСП одразу у 6 разів та приблизно 15% загального тарифу.

Крім того, за даними Асоціації, багато електропостачальних компаній – постачальників універсальних послуг, а також оператори розподілу спекулюють дешевою електроенергією атомних електростанцій, отриманою від гарантованого покупця. А ТЕЦи та ГРЕСи утворюють штучний дефіцит електроенергії, спонукаючи купувати її на балансуючому ринку за завищеною ціною. 

Склалося враження, що ціни штучно завищені за рахунок тарифу для кінцевого споживача. Враховуючи те, що 80% споживачів послуг з водо-, теплопостачання та водовідведення становить населення, в Асоціації вважають за необхідне для цих підприємств ввести регульовані ціни. 

З цього приводу Асоціація “Укрводоканалекологія” зверталась до НКРЕКП, Кабінету Міністрів України та Мінекономрозвитку за роз’ясненнями, але відповіді не отримали. 

Для запобігання виникненню надзвичайної ситуації необхідне негайне втручання уряду та винесення на розгляд на засіданні РНБО України причин збільшення вартості електроенергії та невідповідності тарифів на водопостачання та водовідведення мінімально необхідному рівню.